تأثير تكنولوجيا الاتصال على التنشئة الاجتماعية للطفل : دراسة مقارنة فى مدينة المنصورة /2011
ميادة لطفى محمد المنجى حماد ؛ إشراف ساميه على حسنين، نجلاء محمد عاطف.
تحاول الدراسة الكشف عن مدى جود علاقة بين تكنولوجيا الاتصال وبين التنشئة الاجتماعية للطفل، وتوضيح ما إذا كان المستوى المادي والاجتماعي له انعكاسات على العلاقة بين تكنولوجيا الاتصال – المتمثلة في الدراسة الراهنة في استخدام الكومبيوتر والإنترنت والتليفون المحمول – وبين التنشئة الاجتماعية للطفل . ولأن العلاقة بينهما تمثل إشكالية جديدة معقدة ، يحاول البحث الراهن الخوض فيها للتعرف على طبيعتها وانعكاساتها وتأثيراتها الإيجابية والسلبية على الطفل من حيث اكتسابه قيم ومعارف وخبرات بل وقدرات إبداعية وذهنية ربما لا تواكب عمره الحقيقي وإنما تتعداه ، فضلا عن الإشباعات التي تحققها للأطفال نتيجة استخدامهم لها ، ذلك إلى جانب ما يترتب عليها من اكتساب ثروة لغوية جديدة تعبر عن تلك المعطيات التكنولوجية المستحدثة وتواكبها . كما تحاول الدراسة أيضا الكشف عن التغير الذي طرأ على دور الأسرة بوصفها تمثل الوحدة الأولى للتنشئة الاجتماعية ، وذلك من حيث إمداد أبنائها بخبراتها ومهاراتها فى هذا المجال إلى جانب دورها الرقابي المنوط بها تجاه هؤلاء الأبناء والذي يجنبهم – بقدر الإمكان – مخاطر التعرض لسلبيات تلك التقنيات الحديثة. واستمراراً لتتبع تأثير تكنولوجيا الاتصال على التنشئة الاجتماعية للطفل تحاول الدراسة الكشف عما إذا كانت تلك التكنولوجيا تلعب دوراً في ابتعاد الأطفال عن ممارسة الألعاب البسيطة أو ممارسة الرياضة وما ينجم عن ذلك من آثار سلبية تؤثر على صحة الطفل الجسمانية وتصيبه بحالة من الانعزال عن المجتمع نتيجة لجلوسه لفترات طويلة للعب أمام الكمبيوتر داخل عالمه الافتراضى الذى يعيش فيه بمفرده . وفى محاولة للتعرف على مدى تعميم أو تخصيص استخدام الأطفال لتلك المستحدثات التكنولوجيه لاقتفاء أثرها ، سوف تحاول الدراسة التعرف على مدى إتاحة الفرصة لاستخدام كافة الأطفال أم جماعات نوعية معينة منهم لتلك التقنية وبخاصة في المدارس والتي تمثل مجالاً للبحث. وسوف تحاول الدراسة أيضا الكشف عن مدى إمكانية تواصل معلم اليوم مع هذا النوع من التقنيات الحديثة التي لم تكن لديهم منذ الأمس القريب .
This study aims at detecting the existence of the relation between communication technology and social upbringing for children. It also tries to discover the extent to which the socio-economic level can be reflected on the relation between communication technology –in this study it is referred to as the use of computer, Internet and mobile phones – and the social upbringing for children. This relation is such a new complicated problem, however, this study tries to get into studying it to explore its nature and both positive and negative impacts on the children in relation to values, knowledge, experience and even creative mental abilities that they may acquire and which can’t comply with their real age but exceeds it. In addition, the study tries also to study the comforts that children can attain through using this technology, as well as the new vocabulary which they become familiar with to talk about this modern technology items and comply with them. The research also concentrates on studying the change in the family role as the initial source of social upbringing. Consequently, it is the family that provides children with its experience and skills in that field, in addition, it has a supervisory role which it should undertake for its children, thus, they can avoid risks of being vulnerable to the negative aspects of the modern technology. To continue investigating the communication technology impact on children’s social upbringing, the research tries also to find out if that technology plays a role in children’s abstention from practicing simple games or sports, which leads to negative impacts on their physical health and isolates them from their society as well, since they really spend long periods playing games on the computer and within their own-made virtual world in which they can live lonely. To recognize how the children’s use of these modern technologies is general or special for investigation purposes, this research tries also to recognize the availability of these technologies for use by all of the children or by groups of them, especially, in schools which represent an area of this research. The research tries also to find out the extent to which the teachers of today can communicate with this type of modern technologies that were not available for them in the near past