العوامل النفسية والاجتماعية المؤدية للعنف لدى طلبة الجامعات الأردنية والحلول المقترحة للحد منه
إعــداد
محمد خلف أخو ارشيده
الملخـص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العوامل النفسية والاجتماعية المساهمة في العنف الجامعي لدى طلبة الجامعات الأردنية من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية، وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات. وتكونت عينة الدراسة من( 713) طالباً وطالبة، ومن ( 204) أعضاء هيئة تدريس. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة تكونت بصورتها النهائية من (53) فقرة، موزعة على ثمانية عوامل هي: مهارات الاتصال، والسياسات الإدارية داخل الجامعة، والانتماء، والعلاقات بين الطلبة، والعامل الاقتصادي، والعامل الأكاديمي، والعلاقات بين الطلبة والمدرسين، والشعور بالأمن. وتم التحقق من صدق وثبات الاستبانه لأغراض الدراسة الحالية. وأشارت نتائج الدراسة إلى ما يلي:
1. إن درجة إسهام العوامل النفسية والاجتماعية في العنف الجامعي لدى طلبة الجامعات الأردنية من وجهة نظرهم ونظر أعضاء هيئة التدريس هي كبيرة.
2. جاء عامل مهارات الاتصال في المرتبة الأولى من حيث درجة الإسهام في العنف الجامعي، تلاه في المرتبة الثانية عامل السياسات الإدارية داخل الجامعة، وجاء عامل الانتماء في المرتبة الثالثة، والعلاقات بين الطلبة في المرتبة الرابعة، والعامل الاقتصادي في المرتبة الخامسة، والعامل الأكاديمي في المرتبة السادسة، وقد حصلت هذه العوامل على درجة تقدير كبيرة. في حين حصل عامل العلاقات بين الطلبة والمدرسين، وعامل الشعور بالأمن على درجة تقدير متوسطة.
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0.05) بين متوسطات تقديرات الطلبة حسب متغير الجنس، ولصالح الإناث على الأداة ككل.
4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0.05) بين متوسطات تقديرات الطلبة حسب متغيرات مكان سكن الأسرة، والكلية، والمعرفة بالنظام التأديبي على الأداة ككل.
5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0.05) بين متوسطات تقديرات الطلبة حسب متغير نوع الجامعة على الأداة ككل لصالح الجامعات الحكومية مقابل الجامعات الخاصة.
6. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0.05) بين متوسطات تقديرات أعضاء هيئة التدريس، حسب متغير الجامعة في العامل الأكاديمي، و عامل العلاقات بين الطلبة والمدرسين لصالح الحكومية، في حين لا توجد فروق في باقي العوامل والأداة ككل.
7. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0.05) بين متوسطات استجابات أعضاء هيئة التدريس والطلبة حول العوامل النفسية والاجتماعية المساهمة في العنف الجامعي، وقد تفاوتت هذه الفروق بينهما حسب العوامل.
8. اقتراح بعض الحلول للحد من مشكلة العنف في الجامعات، ومن أهمها محاربة المحسوبية، وتفعيل القوانين في الجامعات، وزيادة صلاحيات الأمن الجامعي، والاهتمام بمشاكل الطلبة.
Abstract
The Psychological and Social Factors Related to Violence Among Jordanian Universities' Students and Suggested Solutions
Prepared by:
Mohammed Khalaf Akhorshedeh
Supervised by:
Prof. Hussein Sharah
Dr. Eyad Al-Shwareb
The current Study aimed at identifying the psychological and social factors related to violence among Jordanian Universities' Students as perceived by Faculty members and Students and the suggested solutions. The sample of the study consisted of 713)) male and female students and (204) faculty members. In order to achieve the aims of this study, the researcher developed a questionnaire consisting in its final form of (53) items distributed on (8) factors: communication field, administrative polices inside the university, belonging field, relations between students, economical factors, academic factors . relations between faculty members, and students and feeling of security.
The results of the study revealed:
1) The contribution degree of psychological and social factors related to violence among students as perceived by students and faculty members are high.
2) The communication field came in the first rank with regard to contribution to violence, followed by administrative polices inside the university, then belonging field. While relations between students came in the fourth rank, followed by the economic field in the fifth rank, and the academic field in the sixth rank, all these fields were in a high degree. Moreover, relations between faculty members and students as well as feeling of security were medium.
3) There were significant differences at the level ) = 0.05) between the means of students' evaluation according to the gender variable in favor of females.
4) There were no significant differences at the level ) = 0.05) between the means of students' evaluation according to type of university, family size, Place of living, college, and knowing the discipline system.
5) There were significant differences at the level ) = 0.05) between the means of faculty members responses according to university variable in the academic field and in the relations between faculty members and students, while there were no differences in other fields.
6) There were significant statistical differences at the level
) = 0.05) between the means of faculty members and students responses in favor of faculty members.