Thesis 2013.
الأبعاد التربوية للتواصل الثقافى لدى أعضاء المجتمعات الإفتراضية ودور المؤسسات التربوية فى مواجهتها : دراسة تحليلية /
عبدالحى، أسماء الهادى إبراهيم،
المؤلف: عبدالحى، أسماء الهادى إبراهيم،
العنوان: الأبعاد التربوية للتواصل الثقافى لدى أعضاء المجتمعات الإفتراضية ودور المؤسسات التربوية فى مواجهتها :
بيانات أخرى: دراسة تحليلية /
بيان المسئولية : أسماء الهادى إبراهيم عبدالحى ؛ إشراف صلاح الدين إبراهيم معوض، عادل منصور محمود صالح.
تاريخ النشر: 2013.
الحجم: 421 ص. ؛
ابعاد الوعاء: 25 سم.
ملخص: هدف البحث إلى تحديد الأبعاد التربوية للتواصل الثقافي بين الأفراد عبر المجتمعات الافتراضية المتوافرة على شبكة المعلومات الدولية ومن ثم طرح الحلول العلمية والتربوية لتوجيه هذه الأبعاد لتحقيق التواصل ثقافي على مستوى الأفراد والمجتمع بصورة تحقق النمو والارتقاء للمجتمع المصري.
وقد استخدم البحث منهج البحث الإثنوجرافي ومنهج البحث الوصفي، واعتمد على الأدوات البحثية التالية: ملاحظة بالمشاركة إلكترونيا بهدف وصف مظاهر التواصل الثقافي بين أعضاء المجتمعات الافتراضية وصفا إثنوجرافيا، واستبانة الكترونية بهدف التعرف على التأثيرات التربوية الناتجة عن التواصل عبر المجتمع الافتراضي Facebook، مقدمة لأعضاء الموقع، واستبانة ورقية بهدف التعرف على الأبعاد التربوية للتواصل الثقافي لدى أعضاء المجتمع الافتراضي Facebook، مقدمة لطلاب جامعة المنصورة (المشتركين في الموقع)، واستبانة ورقية بهدف التعرف على أسباب عدم الانضمام للمجتمع الافتراضي Facebook، مقدمة لطلاب جامعة المنصورة (غير المشتركين في الموقع).
وتمثلت العينات البحثية فيما يلي: عينة قصدية تمثلت في موقع التواصل الاجتماعي Facebook، وعينة غير احتمالية مكونة من (637) عضو من أعضاء المجتمع الافتراضي Facebook الذين اختاروا الاستجابة على الاستبانة الإلكترونية، عينة عشوائية احتمالية مكونة من (1840) من طلاب الكليات العلمية والأدبية في جامعة المنصورة من الذكور والإناث ومن الفرقتين الأولى والنهائية، مقسمة إلى: (1451) عضو في المجتمع الافتراضي Facebook ، و(389) من غير الأعضاء في المجتمع الافتراضي Facebook.
وقد جاءت أبرز نتائج البحث كما يلي: إن أهم التأثيرات الإيجابية الناتجة عن التواصل الثقافي عبر مجتمع facebook من وجهة نظر طلاب الجامعة هي: (تكوين صداقات وعلاقات اجتماعية جديدة، زيادة التحصيل المعرفي في مجال التعليم والعمل، تعلم مهارات الحوار وتبادل الخبرات، التشجيع على ممارسة الأعمال الخيرية والتطوعية)، بينما أبرز التأثيرات السلبية من وجهة نظرهم هي: (إهدار الوقت وضياع قيمته، ممارسة الحرية المطلقة غير المقيدة بمعايير أخلاقية أو إنسانية، الاستقطاب السياسي والفكري، انخفاض التحصيل الدراسي والعلمي، إضعاف مستوى اللغة العربية). وقد انتهى البحث إلى وضع تصور مقترح لتفعيل دور المؤسسات التربوية في توجيه الأبعاد التربوية للتواصل الثقافي لدى أعضاء المجتمعات الافتراضية.
رؤوس الموضوعات ذات الصلة:
1. التواصل الثقافي. 2. المجتمعات الافتراضية. 3. الاتصال الإلكتروني.
4. الفضاء الإلكتروني 5. المؤسسات التربوية. 6. مجتمع المعلومات.
ملخص: The research aims at identifying the educational dimensions of cultural communication among individuals through virtual communities available on the World Wide Web on order to provide some practical educational solutions to guide these dimensions to achieve culture communication at the level of individuals and society, thereby fulfilling the growth and welfare of the Egyptian society.
The research adopted the ethnographical research method and the descriptive research method, The research used the following research instruments: Monitoring through electronic participation in order to ethnographically describe the aspects of cultural communication among the members of virtual communities, An electronic questionnaire is submitted to the members of the virtual community of Facebook in order to identify the educational impacts of communicating via this social network, A paper-based questionnaire is submitted to Mansoura University students participating in Facebook to identify the educational dimensions of cultural communication among those members, and A paper-based questionnaire is submitted to Mansoura University students participating in Facebook to identify the reasons behind lack of participation in this social network.
The current research consisted of the following samples: A purposive sample represented in the social network site of Facebook, A probability random sample including (637) members of Facebook who chose to respond to electronic questionnaire, and A non-probability random sample including (1840) students in Mansoura University, both males and females, in scientific and literary faculties, in the first and final grades, divided into: (1451) members of the virtual community of Facebook, and (389) non-members in the virtual community of Facebook.
The most crucial findings of the current research are: The most prominent positive effects resulting from cultural communication through Facebook from the viewpoint of the university students are: making friends and new social relationships, increasing cognitive achievement in the field of education and work, learning the skills of dialogue and exchanging experiences, and being encouraged the practice of voluntary work), while the most prominent negative effects from their point of view are: (wasting time, practicing absolute freedom which is restricted neither to ethical nor to humanitarian standards, political and ideological polarization, low academic achievement, and poor command of Arabic language).Finally, the research provides a proposal to activate the role of educational institutions in directing and guiding the educational di.